Garażówki – gdzie znaleźć wyprzedaże garażowe?


Garażówki, czyli wyprzedaże garażowe, to fenomen, który zdobył popularność na całym świecie, a teraz zyskuje coraz więcej zwolenników także w Polsce. Skąd się wzięły, na czym polegają i dlaczego są tak atrakcyjne dla zarówno sprzedających, jak i kupujących? Czy ten amerykański trend stał się już integralną częścią polskiego krajobrazu zakupowego? Przygotujcie się na nieoczekiwane odkrycia!
Garażówki, czyli daj rzeczom drugie życie! Rozmowa z Aleksandrą Kolarz, menadżerką ds. marketingu w Nhood Services Poland
Jeszcze kilka lat temu garażówki znaliśmy przede wszystkim z amerykańskich filmów. Dziś na fali popularności ekologicznych trendów typu less waste, zyskują popularność także w Polsce. Jako pierwsze pojawiły się wyprzedaże podwórkowe. Zaraz po nich wyrosły „garażówki” określane bardziej luksusowo – jak „vintage” czy „swap party” – czyli spotkania, na których można wymieniać się różnymi rzeczami codziennego użytku, zwłaszcza ubraniami. Trend szybko podłapali celebryci. Kto nie pamięta akcji gwiazd, stylistów czy blogerów pod hasłem „Żyrafy wchodzą do szafy” – polegającej na wyprzedaży ubrań z pokazów, sesji zdjęciowych, produkcji lub po prostu prywatnych szaf znanych ludzi?
Niedawno do akcji dawania drugiego życia rzeczom dołączyła też sieć C.H. Auchan. O organizowanych na terenie niektórych marketów „Wyprzedażach Garażowych” rozmawiamy z menadżerką ds. marketingu Nhood Services Poland, Aleksandrą Kolarz.
Dlaczego postanowiliście zacząć organizować „Wyprzedaże Garażowe” w Centrach Handlowych Auchan?
Wiemy wszyscy, jak to jest, gdy w szafie brakuje miejsca na nowe rzeczy i musimy pozbyć się tych, których nie używamy od lat. To bardzo trudne. Przekonujemy samych siebie, że te przedmioty są wciąż w dobrym stanie, więc szkoda je wyrzucić czy oddać. Idealnym rozwiązaniem jest sprzedanie ich za symboliczną cenę. W tym miejscu Centrum Handlowe Auchan przychodzi z pomocą, organizując „Wyprzedaże Garażowe” w pasażach naszych centrów. Nie pobieramy od wystawców żadnych opłat i nie wpływamy na ceny towarów, które sprzedają.
Jakiego rodzaju produkty można przynieść do was na wyprzedaż?
Można sprzedawać praktycznie wszystko, co leży bezużytecznie w domu: meble, ubrania, elektronikę, książki, zabawki, szkło, AGD, czyli wszystkie rzeczy, które zasługują na drugie życie. Wyjątkiem są przedmioty niebezpieczne i takie, na których sprzedaż wymagane jest pozwolenie. Można również sprzedawać rękodzieło, antyki, biżuterię itp.
Co na tym zyskują zarówno sprzedający, jak i kupujący?
Spojrzenie na to z perspektywy korzyści jest oczywiste zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Po pierwsze, sprzedający może sprawić radość osobie, która od dawna poszukiwała przedmiotu, który właśnie znalazła na wyprzedaży. Najważniejsze jest jednak to, że stare rzeczy zyskują drugie życie, co jest zgodne z obecnym trendem zero waste. Nie można zapomnieć o aspekcie finansowym. Sprzedając rzeczy, zarabiamy dodatkowe pieniądze, które od razu lądują w naszym portfelu. Przy okazji można też nawiązać ciekawe znajomości. Kupujący również wiele zyskują, przede wszystkim finansowo – można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Ceny na wyprzedażach garażowych są bowiem naprawdę niskie. Dodatkowo można trafić na prawdziwe „perełki”.
Od jak dawna prowadzicie wyprzedaże i gdzie szukać informacji na ich temat?
Wyprzedaże garażowe wystartowały w maju bieżącego roku w kilku centrach handlowych Auchan i odbywają się prawie w każdą sobotę. Informacje o tej akcji można znaleźć w samych centrach (na plakatach oraz rollupach) i na stronach internetowych konkretnych marketów. Zamieszczamy też reklamy w mediach.
W tej chwili mamy ustalone daty garażówek do końca tego roku. Wyprzedaże odbywają się w każdą drugą sobotę miesiąca C.H. Auchan w Gliwicach (ul. Rybnicka 207) oraz C.H. Auchan Sosnowiec (ul. Zuzanny 20). W trzecią sobotę miesiąca organizowane są w C.H. Auchan Katowice przy Drogowej Trasie Średnicowej, czyli Trasie Nikodema i Józefa Renców 30 oraz C.H. Auchan Bielsko-Biała przy ul. Bohaterów Monte Casino 421.
W ostatnią sobotę miesiąca mamy wyprzedaże w C.H. Auchan Poczesna-Częstochowa (ul. Krakowska 10) i C.H. Auchan Mikołów (ul. Gliwicka 2). Stoiska rozstawiane są w pasażach każdego z tych centrów w godzinach od 9:00 do 14:00. Warto jednak śledzić informacje i aktualności na portalu i Facebooku w C.H. Auchan, aby być na bieżąco z akcjami organizowanymi przez nas.
Czy każdy może zostać wystawcą? I jak to wygląda technicznie, w jaki sposób można dołączyć do akcji?
Tak, każda osoba prywatna ze swoimi prywatnymi rzeczami może wziąć udział w wyprzedaży. Wystarczy wysłać wypełnioną kartę zgłoszeniową mailem, najpóźniej 2 dni przed rozpoczęciem wydarzenia. W formularzu należy dokładnie opisać asortyment, który będzie sprzedawany – im więcej szczegółów, tym lepiej. Ważne jest również zapoznanie się z regulaminem akcji, który obowiązuje każdego sprzedawcę. Regulamin jest przekazywany każdemu sprzedawcy wraz z kartą zgłoszeniową. Warto podkreślić, że sprzedawcy nie ponoszą żadnych opłat za stoiska, ale sami muszą je zaaranżować. Można również zadzwonić pod numer tel. 696-486-680 do organizatora akcji, który dokładnie wszystko wyjaśni.
Nie damy rady porozmawiać o wszystkich centrach handlowych, ale myślę, że sytuacja jest podobna w każdym z nich. Jakie produkty możemy kupić w Poczesnej?
Wyprzedaże garażowe w C.H. Auchan Poczesna-Częstochowa (ul. Krakowska 10) odbywają się zawsze w ostatnią sobotę każdego miesiąca. Asortyment jest naprawdę różnorodny, ponieważ za każdym razem są inni sprzedający, co oznacza, że oferta również się zmienia. Na garażówkach można znaleźć naprawdę wszystko. Prym oczywiście wiodą ubrania i książki, ale można także znaleźć elementy zastawy stołowej, dekoracje wnętrz, sprzęt AGD, a także dziecięce ubrania, zabawki i akcesoria. Co ciekawe, często to same dzieci sprzedają swoje zabawki, którymi się już nie bawią, czy ubrania, z których wyrosły. Znajdziemy na wyprzedażach również filmy, gry planszowe i komputerowe, akcesoria dla zwierząt oraz sprzęt sportowy. Można sprzedawać wszystko, co jest legalne i nie wymaga specjalnej koncesji. Ceny zawsze określają sami sprzedający.
Kilka wyprzedaży już się odbyło, jak ocenia Pani rozwój tego projektu. Czy wzrasta zainteresowanie? Jak wielu ludzi przyciąga i czy zmienia się asortyment?
Po kilku zorganizowanych wyprzedażach możemy stwierdzić, że akcja cieszy się naprawdę dużym zainteresowaniem. Coraz więcej osób chce skorzystać z takiej formy sprzedaży. Niestety, galeria C.H. Auchan ma określoną przestrzeń i nie mamy możliwości jej zwiększenia. W tej chwili, niemal przy każdej kolejnej wyprzedaży, musimy wyznaczać dodatkowe miejsca, ponieważ zgłaszających się jest coraz więcej, nawet mimo wakacji.
Co sprawia, że wasze garażówki cieszą się taką popularnością?
Ogromną zaletą tych wyprzedaży jest miejsce, czyli galeria Centrum Handlowego Auchan. Akcja odbywa się w soboty, więc centrum tętni życiem – przyjeżdża do niego kilkanaście tysięcy osób, które mogą przy okazji zobaczyć ofertę wyprzedaży garażowej. Po drugie, niezależnie od pogody, czy jest upał, czy pada deszcz – kupujący i sprzedający mają komfort robienia zakupów. Choć warto tutaj podkreślić, że liczba łowców okazji, którzy przyjeżdżają ze względu na garażówkę, jest coraz większa.
Wydaje się, że idea dawania rzeczom drugiego życia, czy poprzez wyprzedaże stacjonarne, czy sprzedaż internetową, przeżywa prawdziwy renesans. Czy sadzi Pani, że jest to chwilowa moda? I co za to odpowiada?
W dobie internetu, kiedy praktycznie wszystko możemy sprzedawać i kupować w sieci, tradycyjna wyprzedaż garażowa może wydawać się zupełnie archaicznym pomysłem. Jednak to tylko pozory. Ten sposób, zgodny z ideą zero waste, pozbywania się niepotrzebnych rzeczy i nadawania im drugiego życia, jest bardzo popularny w krajach anglosaskich od dawna. Wyprzedaże garażowe stały się tam wręcz atrakcyjną alternatywą dla portali i grup sprzedażowych. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że nie wszyscy biegle potrafią korzystać z internetu, więc dla nich jest to idealne miejsce do sprzedaży swoich rzeczy. Myślę, że nie jest to chwilowa moda. W obecnych czasach każdy musi się kierować rozsądkiem i czuwać nad swoimi finansami. Korzyści takiej formy sprzedaży są oczywiste, zarówno dla kupujących, jak i sprzedających, a dodatkowo także dla środowiska. Dobrze więc, aby to był kierunek, w którym idziemy. Dbać o siebie, dbać o przyrodę, dbać o planetę. Nie śmiećmy! Dawanie drugiego życia przedmiotom jest wręcz pożądane. Taka bezpośrednia sprzedaż może się do tego przyczynić. Pamiętajmy, że dzięki niej nie tylko zyskujemy wolne miejsca w szafach, oszczędzamy sobie kłopotów związanych z pakowaniem i wysyłką towarów, nawiązujemy nowe znajomości, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla ludzi starszych, ale również przyczyniamy się do ochrony środowiska. Każdy tutaj jest zadowolony. Dlaczego więc nie …?